علي کريمي چگونه نامزد بهترين بازيکن سال فوتبال آسيا شد.



 شاهين رحماني عضو ايراني تشکيلات فوتبال آسيا در اين گفت و گو با خبرآنلاين ؛ به تشريح نحوه امتياز دهي بازي بازيکنان مختلف در سطح قاره مي پردازد و مي گويد:« مراسم انتخاب بهترين ها در اسمش هم آمده که AFC AWARD است نهASIAN AWARD آنها کاري به باقي رخدادهاي ملي ندارند. تنها بازي هايي از بازيکنان مختلف تحت نظر قرار مي گيرد و ارزشيابي مي شود که زير نظر تشکيلات کنفدراسيون برگزار شود. در همين بازي ها هم بعضي از بازي ها «بازي هاي باارزش» هستند. مسابقات انتخابي جام جهاني ، جام ملتهاي آسيا و ليگ قهرمانان به ترتيب بيشترين سطح اهميت را در اين انتخاب دارند. حالا چطور علي کريمي در اين ليست قرار گرفته ، دقيقا بر همين اساس ارزش گذاري است. پرسپوليس سال قبل در بازي هاي ليگ قهرمانان حضور داشت و کريمي در 6 بازي مرحله گروهي و البته تک بازي مرحله حذفي ليگ قهرمانان تيمش در عربستان بازي کرد که مي شود 7 مسابقه . به اين بازي ها ، بازي هاي او در دو مرحله انتخابي جام جهاني همراه تيم ملي را هم حساب کنيد که چيزي بيش از 10 بازي مي شود. مسابقاتي که نمايندگان کنفدراسيون براي حضور در آنها به اين بازيکن امتياز داده اند و جمع اين نمرات براي او عددي را به همراه آورده است.»



رحماني ادامه مي دهد:« به هر حال بازيکناني مثل علي کريمي ، نام هايي شناخته شده در فوتبال قاره هستند. هميشه وقتي آنها در زمين باشند ، تمرکز نمايندگان هم روي آنهاست و حرکات شان بيشتر به چشم مي آيد. به احتمال فراوان او در تعدادي از اين بازي ها هم توانسته عنوان «ارزشمندترين بازيکن زمين» را از آن خود کند و نمراتش خيلي بالاتر رفته است. بر همين اساس هم هست که مجموع امتيازاتش او را تبديل به يي از 5 بازيکن برتر قاره کرده است. در شرايطي که مثلا بنگر هم با 6 بازي مرحله گروهي و يک برد در برابر استقلال در مرحله حذفي توانسته در اين ليست باشد . »



رحماني درباره تغييرات در اهداي جوايز و اضافه شدن جايزه بهترين لژيونر سال هم مي گويد:« نزديک به يک دهه است که کنفدراسيون آسيا تاکيد دارد جايزه بهترين بازيکن قاره بايد به بازيکني اهدا شود که هم در رخداد جشن حضور دارد ، هم در رقابت هاي تحت نظر کنفدراسيون بازي مي کند. براي همين هم بود که بازکناني اين جايزه را مي بردند که صرفا در قاره حضور داشتند و در ليگ هاي آسيايي بازي مي ردند و البته آسيايي هم لودند چون خيلي از اين تيم ها بازيکنان غير آسيايي خيلي خوبي داشتند که در اين ارزشگذاري به حساب نمي آمدند. براي همين بود که از امسال جايزه بهترين لژيونر آسيايي و همين طور بهترين لژيونر غير آسيايي هم بهجوايز اضافه شده است تا اين نقص هم برطرف شود اما بازيکن سال آسيا همچنان با همان ملاک قبلي انتخاب مي شود.»



حالا علي کريمي اين شانس را دارد تا به احتمال فراوان براي به دست آوردن جايزه اي تلاش کند که آخرين بار در سال 2004 توسط خود او براي فوتبال ايران بدست آمده است. جايزه اي که بار قبل خيلي هم جادوگر را احساساتي نکرده بود اما اين بار در آخرين سال هاي فوتبالي اش براي او برگي برنده خواهد شد. جايزه اي که شايد هيجاني دوباره را بتواند به فوتبال بي انگيزه و تقريبا نيمه جان ايران هديه کند.


علــــــــــــــــــــی کـــــــــــــــــریـــــــــــــــــمی



0 commenti:

Posta un commento