عقابي که ديگر پرواز نمي کند.عابد زاده کجائي که يادت بخير!!



رحمتي بدون تعارف در خروج ها و قطع هوايي توپ ها مشكل دارد و كار را به مدافعان مياني مي سپارد. رفع اين نقيصه بر عهده مربيان تيم ملي و پشتكار و تغييرات در نوع تمرينات رحمتي است. فردا در جام جهاني گلري كه از محوطه شش قدم خارج نشود، خيلي زود با تيم كشورش به خانه بازخواهد گشت.ايرج طالع



خرداد ماه امسال روزنامه نود ، اين مقاله را روي خروجي خود قرار داد که بازتاب فراواني در نزد کارشناسان فوتبال داشت . با مطالعه مجدد اين مقاله و قرار دادن آن مقابل کليپ به ثمر رسيدن گل تيم ملي ازبکستان متوجه يک ضعف عمده خواهيم بود .عقابي که پرواز نمي کند .



تاكنون بازي هاي بسياري از مهدي رحمتي را درون دروازه شاهد بوده ايم. بي اغراق اين روزها او فعلا نامبر وان باقي مانده و در اين آخرين بازي تيم ملي رفلكس هاي فوق العاده اي از خود به نمايش گذاشت. اما اين دليل نمي شود تا به نقاط ضعف او نپرداخته و فقط از او تعريف و تمجيد شود چرا كه اين كار نوعي «خيانت» به او به حساب مي آيد.

نسبت به ديگر پست ها در فوتبال پست گلري مستلزم فاكتورهاي فراواني است كه يك گلر بايد از آن بهره ببرد. چه بسيار گلرهايي كه با وجود قدي بلند، بدون برخورداري از شجاعت ذاتي يا ضعف در بينايي ره به جايي نبرده اند. اين درست كه رحمتي با به دست آوردن حداكثر فاكتورها توانسته خودش را تا رده تيم ملي بالاببرد، اما در نوع گلري او يك ضعف عمده وجود دارد كه مي تواند مورد سوءاستفاده تيم هاي حريف قرار بگيرد.



رحمتي علاقه اي به خروج از دروازه و پرواز در آسمان ندارد يا به خوبي براي اين كار تربيت نشده است. اين دروازه بان بي جهت خود را در داخل شش قدم دروازه حبس مي كند. در زمين فوتبال فقط دو نفر حق دارند توپ را با دست لمس كنند. يكي از اين ها داور است كه در زمان قطع بازي توپ را زير بغل خود مي زند و با خود مي برد و دومي گلري كه در جريان بازي و در داخل محوطه 18 قدم اجازه دارد از هنر دست هاي خود استفاده كند. اگر شادروان ناصر حجازي اسطوره شد، بيشترين دليل آن به پروازهاي تماشايي او در زمان دريافت كرنر و سانترها برمي گشت يا احمدرضا عابدزاده داخل محوطه به كسي اجازه نمي داد قبل از خودش به توپ برسد. خروج و دريافت، از وظايف يك گلر خوب است كه باعث اعتماد به نفس خط دفاعي مي شود و به مدافعان مياني براي پرش هاي پياپي تنفس مي دهد.



وقتي براي دريافت توپ در آسمان يك گلر با تعدادي مدافع و مهاجم به هوا برمي خيزند، اين دستان گلر است كه قاعدتا از همه بالاتر خواهد بود و اشاره يي به تعادل گلر از سوي بازيكنان حريف با مصونيت سوت داور مواجه مي شود. رحمتي براي قطع توپ هاي ارسالي از جناحين و كرنرها از چارچوب خارج نمي شود و برخي از توپ هايي را كه به راحتي مي شود، در آغوش او آرام بگيرند بي جهت دفع كرده و فرصت ريباند به حريف مي دهد.



لقب عقاب براي گلرها فقط از پرواز نشات گرفته. اگر پرواز براي گلر در كار نبود، استفاده از لقب عقاب نوعي تمسخر به حساب مي آمد. بازبيني بازي حماسي تاريخي فوتبال ايران و استراليا مي تواند به گلرهاي ما نشان بدهد كه پروازهاي يك گلر حتي مي تواند يك تنه تيمي را نجات بدهد.



رحمتي بدون تعارف در خروج ها و قطع هوايي توپ ها مشكل دارد و كار را به مدافعان مياني مي سپارد. رفع اين نقيصه بر عهده مربيان تيم ملي و پشتكار و تغييرات در نوع تمرينات رحمتي است. فردا در جام جهاني گلري كه از محوطه شش قدم خارج نشود، خيلي زود با تيم كشورش به خانه بازخواهد گشت.

عابد زاده کجائي که يادت بخير !!.



ورزشی 90



0 commenti:

Posta un commento