علیرضا عسگری قبل از ناپدید شدن در ترکیه، در ایران زندانی بوده است

اسماعیل احمدی مقدم مشخص نکرده که آقای عسگری، مجموعا چه مدت و به چه اتهامی زندانی بوده است



سرتیپ اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس ایران گفت که علیرضا عسگری، معاون وزارت دفاع در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، قبل از ناپدید شدن در ترکیه، حداقل به مدت ۱۵ ماه در داخل ایران زندانی بوده است.



آقای احمدی مقدم، در سخنانی در شامگاه ۲۶ آذر (۱۶ دسامبر) افزود که ۱۵ ماه پس از بازداشت علیرضا عسگری، از علی اکبر ناطق نوری رئیس بازرسی ویژه دفتر رهبر ایران خواسته که پرونده او را پی گیری کند.



اسماعیل احمدی مقدم مشخص نکرده که آقای عسگری، چه مدت بعد از گفتگوی فوق با آقای ناطق نوری در زندان بوده و در چه زمان یا به کدام اتهام زندانی شده است.



وی تنها تاکید کرده که در نهایت، هیچ کدام از اتهامات معاون سابق وزارت دفاع اثبات نشده است. دو سال پیش، حسین علایی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران، برای اولین بار با اشاره ای مبهم به سابقه زندان آقای عسگری نوشته بود که اگر او در دوره خدمت بازداشت و "زودهنگام" بازنشسته نمی‌شد، احتمالا سرنوشت دیگری پیدا می‌کرد.



علیرضا عسگری، سرتیپ بازنشسته سپاه پاسداران، در آذر ماه سال ۱۳۸۵ و هنگامی که پس از دیدار از پایتخت سوریه به ترکیه سفر کرده بود، ناپدید شد و در مورد سرنوشت او، اطلاعات ضد و نقیضی منتشر شده است.



مقام های حکومت ایران پس از ناپدید شدن او ماموران اسرائیلی را به ربودن او متهم کردند و برخی رسانه ها مدعی شدند که وی با عرضه اطلاعات محرمانه ای که در اختیار داشته، به کشورهای غربی پناهنده شده است. مقامات اسرائیلی از تایید و یا تکذیب شایعات مربوط به حضور آقای عسگری در آن کشور خودداری کرده اند.



فرمانده پلیس ایران در اظهارات جدید خود، با رد احتمال پناهنده شدن آقای عسگری و بدون توضیح بیشتر گفته است: "این ظلم است که می‌گویند او پناهنده شده و خداوند از آدمی که این کار را کرد، نگذرد."



وی در سخنانی که از اختلاف نظر در میان مقام های ایرانی راجع به سرنوشت سرتیپ عسگری حکایت دارد، افزوده است: "شورای عالی امنیت ملی و نهادهای امنیتی کشور اذعان دارند که علیرضا عسگری ربوده شده است، ولی متاسفانه برخی افراد هستند که تشکیک ایجاد می‌کنند."



اسماعیل احمدی مقدم در بخشی دیگر از سخنان خود، اظهار داشته که در زمان بازداشت علیرضا عسگری در ایران، برای وی "قرار مجرمیت" صادر نشده است. این اظهارات، نشان می دهد که معاون سابق وزرات دفاع ایران در مدت بازداشت خود، در مرحله تحقیقات و بازجویی بوده است.



آقای احمدی مقدم ادامه داده که در زمان بازداشت آقای عسگری، درگفتگو با علی اکبر ناطق نوری این بازداشت را خلاف "انصاف" دانسته و آقای ناطق نوری هم گفته است: "این همه آدم خیانت کردند و راست راست می‌گردند، حالا این حاج رضا [علیرضا عسگری] که هزاران خدمت کرده، اگر فرضا خطایی هم کرده باشد، نباید خدماتش نادیده گرفته شود."

نقش آفرینی در تشکیل حزب‌الله





اظهارات سرتیپ احمدی مقدم در مورد معاون سابق وزارت دفاع ایران، در مراسم ششمین سالگرد ناپدید شدن آقای عسگری مطرح شده که در آن، جمعی از مقام های نظامی فعلی و سابق ایران و نیز عبدالله صفی‌الدین نماینده حزب‌الله لبنان در تهران شرکت داشته اند.



فرمانده پلیس ایران، در توضیح سوابق سرتیپ عسگری گفته است که یکی از اقدامات مهم وی در لبنان، "تشکیل حزب‌الله به عنوان یک حزب کامل با تمام ارکان نظامی، اطلاعاتی، فرهنگی، سیاسی و..." بوده است.



هرچند موضوع ارتباط علیرضا عسگری با حزب الله لبنان پیشتر نیز در داخل و خارج از ایران مطرح شده بود، اما ادعای نقش داشتن وی در "تشکیل" حزب الله لبنان، برای اولین بار است که توسط یکی از مقام های جمهوری اسلامی ایران مطرح می شود.



آقای عسگری پیش از ناپدید شدن در ترکیه، تصدی سمت هایی چون فرماندهی سپاه پاسداران در سردشت و مریوان، معاونت عملیات سپاه، فرماندهی سپاه تهران و معاونت بازرسی وزارت دفاع را در سابقه خود داشت و به ماموریت های مختلف نظامی و اطلاعاتی در لبنان اعزام شده بود.



چند نشریه اسرائیلی در دی ماه ۱۳۸۹ مدعی شدند که شخصی در یک زندان امنیتی اسرائیل بر اثر خودکشی درگذشته، که احتمالا علیرضا عسگری بوده است.



در پی انتشار این گزارش، وزارت امور خارجه ایران در نامه ای به سازمان ملل متحد، ضمن ابراز نگرانی از گزارش منتشر شده در مورد آقای عسگری، مسئولیت حفظ جان او را متوجه دولت اسرائیل دانست.



در خبری متناقض، در دی ماه همان سال، مارتین نسیرکی سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت که سوالات مربوط به وضعیت علیرضا عسگری باید به کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل ارجاع شود.



اظهارات این مقام سازمان ملل حکایت از آن داشت که از نظر وی، ماجرای ناپدید شدن معاون سابق وزارت دفاع ایران به امور مربوط به پناهندگان ارتباط دارد.



اسماعیل احمدی مقدم در سخنان جدید خود، "پی گیری نشدن" سرنوشت علیرضا عسگری توسط مقام های ایرانی را خلاف "انصاف" دانسته است.



سال گذشته نیز زیبا احمدی، همسر آقای عسگری، در انتقادی مشابه گفته بود که وضعیت همسرش "به صورت جدی پیگیری نمی‌شود".

0 commenti:

Posta un commento