خوش شانس ترين بازيکن تاريخ پرسپوليس

 
 
 
اين باورم که اگر قرار به نقد کشاندن مجموعه باشگاه پرسپوليس بدليل، اخذ نتايج ضعيف در نيم فصل اول ليگ برتر ، علي رغم ريخت و پاش هاي آنچناني است.

 ايرج طالع
مقدمه :

بر اين باورم که اگر قرار به نقد کشاندن مجموعه باشگاه پرسپوليس بدليل، اخذ نتايج ضعيف در نيم فصل اول ليگ برتر ، علي رغم ريخت و پاش هاي آنچناني است. بايستي بدور از سلايق شخصي و احساسات دروني و با بهره گيري از منطق، ضمن ارائه نقاط ضعف ، به فکر پيشنهاد راهکارهاي مناسب هم بوده و زمينه را براي بهره وري لازم و استفاده اين باشگاه بوجود بياوريم . صرف تاخت و تاز به مدير عامل يا سرمربي و سرپرست نمي تواند در نيم فصل دوم گره اي از مشکلات اين تيم بزرگ را برطرف نمايد . بدين لحاظ اگر بخواهيم نقد را از چهارچوب مديريتي و کادر فني اين تيم خلاص و نگاهي فني و عميق تر بر روي شاخه هاي فرعي باشگاه معطوف نموده و به آناليز انفرادي بازيکنان بپردازيم ،اين موضوع با خود به ما ، ضعف هاي مديريتي و فني نيمکت رانمايان خواهد کرد . توجه شما را به آناليزي از پست هافبک دفاعي اين تيم در آخرين ديدار در مقابل تيم تراکتور سازي تبريز جلب مي نمايم .


پست مورد نظر آناليز ، هافبک دفاعي

شماره بازيکن ،18

ميثم نقي زاده

سابقه بازي : از سال 1387 الي 1391 در ليگ دسته اول ايران و سپس پرسپوليس

عملکرد آماري اين بازيکن در نيمه اول :

مالکيت توپ : 12 ثانيه

پاس سالم در ميانه زمين : 9 پاس

توپگيري : 2 توپ

ضربه با سر به توپ در ميانه زمين : 4 ضربه

شوت خارج از چهارچوب در وازه : يک شوت

واگذاري کرنر به حريف : يک کرنر

واگذاري پرتاب اوت دستي به حريف : يک اوت



عملکرد آماري در نيمه دوم :

مالکيت توپ : 15 ثانيه

پاس سالم در ميانه زمين : 15 پاس

توپگيري : يک توپ

دفع توپ : يک دفع

پاس اشتباه در ميانه زمين و تحت پرس : 6 پاس

تکل ناموفق: يک تکل

خطا کاري : يک خطا

واگذاري پرتاب اوت دستي به حريف: يک اوت

خصوصيات فردي و فني اين بازيکن:

از نظر شرايط بدني و علي الخصوص پاها فاقد فاکتور لازم براي پست هافبک دفاعي ، اي کاش او در رده پايه فوتبال، پست ديگري را انتخاب مي نمود . فاقد دوندگي لازمه يک هافبک دفاعي ،در زمان حملات حريف و در وضعيت يک در مقابل يک براحتي دريبل ميخورد يا از بازي خارج ميشود .جايگيري مناسبي ندارد .مبارز فوق العاد ه اي نيست که براي يک هافبک دفاعي از نان شب واجبتر است. در بازي با تراکتور فقط يک تکل ناموفق در بازي زد که آمار جالبي براي اين پست نيست .غفلت در زمان دريافت گل از تيم تراکتور نيز در آناليز اين بازيکن مشهود است .پاس گل تراکتور سازي از فضاي بازي که اين بازيکن در اختيار بازيکن تراکتور قرار داد بدست آمد .تيمي که دفاع خوبي دارد با بازيکن ضعيف در پست هافبک دفاعي دچار مشکلات زيادي ميشود که اصطلا حا فشار بازي مستقيم به خط دفاعي وارد شده و قابليت هاي خط دفاعي را بواسط اين فشار کاهش داده و درصد اشتباهات خط دفاعي را بالا ميبرد . بدون تعارف اين بازيکن مستعدد قرار گرفتن در اين پست و جلوي اين خط دفاعي نيست . نقي زاده با بازيکنان حريف درگير نمي شود و همين عدم درگيري و ايجاد فاصله، زمان لازم را براي تفکر و ارسال صحيح به بازيکنان حريف ميدهد . در زمان حمله تيمي نيز او به بازيکنان مهاجم اضافه نميشود و اينکار او باعث ايجاد فاصله بين خطوط سه گانه ميشود . و اين فضاي باز ايجاد شده در زمان برگشت ها موقعيت هاي مناسبي را در اختيار بازيکنان حريف قرار ميدهد . جالب اينکه در زمان ارسال کرنر هاي حريف او در تير يک دروازه قرار ميگيرد که کمتر هافبک دفاعي وظايف جنگندگي و يارگيري را رها و در اين نقطه قرار ميگيرد .در بازي هوائي ضعف داشته و اکثر ضربات سر او در بازي با تراکتور بدون پرواز بدست آمده است . در پار ه اي از زمانهاي بازي بدليل ضعف بدني تماشاگر بازي حريف ميشود . بالاي 90 درصد پاس هاي سالم او در ميانه ميدان صورت پذيرفته و در نزد او هنري از بازيسازي براي هافبک طراح يا ارسالهاي بلند از جنس کريم باقري ديده نمي شود . از نکات جالب آناليز اين بازيکن عدم متوقف نمودن بازيکن حريف با خطا است که حتي يک مورد هم ديده نمي شود احتياط و بازي منفعل در نوع بازي او به وضوح مشخص است .

اين درست که علم فوتبال مي گويد يک هافبک دفاعي حتي المقدور بايد از نمايش تکنيکي بپرهيزد. اما وقتي او پا به توپ ميشود آن تکنيک لازمه يک بازيکن در حد ليگ برتر در او ديده نميشود . به بازيکنان شوتزن حريف اجازه زدن ضربه ميدهد .و خود نيز علاقه آنچناني به شوتزني ندارد يا براي خود ايجاد موقعيت نمي کند که اين موضوع هم به دليل دور بودن او از پشت محوطه جريمه حريفان در زمان حملات تيم پرسپوليس برميگردد .


تتمه :

ميثم نقي زاده در پستي بازي ميکند که يکي از پست ها و معضلات تيم پرسپوليس است او با حضور خود پس از 980 دقيقه در ترکيب پرسپوليس قابليت خاصي از خود الا آگاهي محيطي و ساده بازي کردن نشان نداده است . بسيار سوال برانگيز است که او با چند فصل بازي در يکي از تيمهاي ليگ دسته اولي بدون سابقه آنچناني و شکوفائي با پرسپوليس قرار دادي 3 ساله بسته است . اگر بازيکنان ليگ برتر را در سه گروه الف و ب و ج قرار بدهيم او در گروه بازيکنان درجه ج قرار خواهد گرفت . براي پاسخ به اين سوال کافي است بر نوع بازي و جنگندگي هافبک هاي دفاعي تيمهاي بالاي جدولي ليگ برتر نگاهي بياندازيم . قطعا استفاده کامل از اين بازيکن در تيم پرسپوليس نشانگر سه موضوع مي تواند باشد .

1_ تيم پرسپوليس از نظر نيروي انساني متخصص در مضيقه است؟

2_ گروه آناليز باشگاه همکاري لازم با سرمربي را ندارد؟

3_ سليقه مربيگري سرمربي پرسپوليس در چيد مان بازيکنان ضعيف است ؟

هر چند در يک جمله مي توان گفت نقي زاده خوش شانس ترين بازيکن تاريخ پرسپوليس است که اگر سال پيش به بازيکنان ديگر هم تيمي يا به همشهريان خود مي گفت: سال بعد در پرسپوليس فيکس بازي مي کند . همه تعجب مي کردند . ضمن اينکه کاشف و معرف اين بازيکن به تيم پرسپوليس را هم بايد سردار رويانيان مورد مواخذه قرار بدهد . بسيار شايسته است ،اگر مبلغ قرار داد اين بازيکن خوش شانس هم رسانه اي شود . تا هواداران پرسپوليس بدانند اگر اين تيم نتيجه نمي گيرد به دليل بهر ه برداري برخي اشخاص از پرسپوليس است که از جنس فوتبال نيستند . و بدنبال ...............



0 commenti:

Posta un commento