فرمانده سپاه: اعتراضات پس از انتخابات ٨٨ از جنگ با عراق خطرناک‌تر بود

 
سرلشکر محمدعلی جعفری، امروز ٩ دی (٢٩ دسامبر) گفته است که اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ١٣٨٨ در ایران، از جنگ هشت ساله ایران و عراق هم خطرناک‌تر بود.
آقای جعفری گفته است که این ناآرامی‌ها صحنه تقابل "انقلابیون و ضدانقلابیون" بوده و "خطر آن از خطر جنگ ۸ ساله برای انقلاب و اسلام بسیار بیشتر بود."

او همچنین تظاهرات ٩ دی ١٣٨٨ را پیروزی بزرگی برای حکومت ایران دانسته که زمینه‌ساز انقلاب‌ها و تحولات سیاسی کشورهای عرب شد.

هواداران آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در آن روز تظاهراتی علیه معترضان به نتیجه انتخابات برگزار کردند که حکومت ایران آن را "پایان‌ فتنه" معرفی می‌کند. فتنه عنوانی است که محافظه‌کاران حاکم به اعتراضات پس از انتخابات می‌دهند.

انتخابات آرامی خواهیم داشت


آقای جعفری همچنین گفته است که "مهمترین ماموریت سلسله مراتب بسیج دفاع از انقلاب در عرصه‌های مختلف است."

هم‌زمان محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج، تشکیلات شبه‌نظامی وابسته به سپاه که از نیروهای داوطلب غیرنظامی استفاده می‌کند، پیش‌بینی کرده در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو، که در خرداد ١٣٩٢ برگزار می‌شود، مشکل امنیتی بروز نخواهد کرد و انتخابات به آرامی برگزار خواهد شد.

آقای نقدی به همین دلیل گفته که بسیج برنامه‌ریزی امنیتی به خصوصی برای انتخابات پیش رو نخواهد داشت.

در جریان اعتراضات پس از انتخابات ٨٨ بسیجی‌ها در کنار نیروهای رسمی پلیس و سپاه در سرکوب معترضان مشارکت داشتند.

مردم


آقای نقدی گفته: "امنیت کشور ما را مردم تامین می‌کنند و اینطور نیست که عمده اتکای امنیت بر عهده نیروهای امنیتی دولتی باشد بلکه تاکنون نیز امنیت برعهده مردم بوده است."

فرمانده بسیج دیروز هم گفته بود که در ٩ دی ٨٨ "مردمی که هفت ماه زیر بار شدیدترین بار روانی قرار گرفته بودند، چشم باز کردند" و "قدم در مسیر ولایت گذاشتند."

تظاهرات ٩ دی ٨٨ در تبلیغات سیاسی حکومت ایران علیه مخالفان جایگاهی کانونی دارد، به ترتیبی که رهبر ایران گفته بود این تظاهرات "حجت را بر همه تمام کرد."

در روز ٩ دی در شهرهای مختلف تظاهراتی در پشتیبانی از حکومت و رهبر ایران برگزار شد که مقامات و هواداران حکومت آن را به عنوان پایان مناقشه سیاسی پس از انتخابات ٨٨ معرفی می‌کردند.

این تظاهرات در اعتراض به آن چه هواداران حکومت توهین به مقدسات توسط معترضان می‌نامیدند، انجام شد. سه روز قبل از آن، در ۶ دی ١٣٨٨ و هم‌زمان با مراسم عاشورا، معترضان تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند که در مواردی به مقابله خشونت‌آمیز معترضان با مامورانی که آنان را سرکوب می‌کردند انجامید.

حکومت ایران تظاهرات عاشورا را "توهین به مقدسات" دانست و در پی آن سرکوب مخالفان را شدت بخشید.

در آن مقطع لحن مقامات حکومت نسبت به معترضان تا جایی تند شد که برخی از نمایندگان مجلس خواهان اعدام میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان شدند.

این دو رهبر معترضان نزدیک به یک سال پس از اتفاقات روز عاشورا و هم‌زمان با تحولات تونس و مصر، که به "بهار عربی" مشهور شد، برای برگزاری یک تجمع فراخوان دادند که در روز ۲۵ بهمن ١٣٨٩ با حضور معترضان در خیابان‌ها و سر دادن شعارهایی تند علیه حکومت و رهبر ایران همراه بود.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی پس از اعتراضات ٢٥ بهمن ٨٩ به همراه همسرانشان، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی به بازداشت خانگی درآمده‌اند. البته خانم کروبی مدتی است که آزاد شده است.

اخیرا سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پلیس ایران، گفته بود که برخورد با آقایان موسوی و کروبی، از جمله بازداشت خانگی آنان، زیر نظر مستقیم آیت‌الله خامنه‌ای است. او گفته بود که اگر ممانعت رهبر ایران نبود، برخورد شدیدتری با این دو رهبر معترضان صورت می‌گرفت.

0 commenti:

Posta un commento