اورانیوم رقیق شده چرا از آن سخن نمی گویند؟



«سازمان پزشکان مخالف جنگ هسته ای»( IPPNW) با انتشار ویژه نامه ای در رابطه با استفاده از سلاح های حاوی اورانیوم رقیق شده با قدرت انفجاری بالا هشدار داد. این سازمان تاکید می کند که سلاح های مورد استفاده قرار گرفته در جنگ های سالهای اخیر با توجه به اینکه بخشی از آنها حاوی مواد اورانیوم بوده است از جمله سلاح های متعارف محسوب نمی شود. این سلاح ها نه فقط افراد را می کشند بلکه مجروحان را نیز طی سالهای سال زجرکش می کنند. سلاح های حاوی اورانیوم رقیق شده علاوه بر کشتار برای کلیه افراد بویژه ساکنان مناطق استفاده شده از این سلاح ها و نظامیان مربوطه و همچنین برای محیط زیست حتی در محدوده وسیعی از اطراف مناطق جنگی نیز کاملا خطر ناک می باشند. به طور مشخص بیماری های ناشی از استفاده از سلاح های حاوی اورانیوم رقیق شده شامل سرطان، تولد نوزادان ناقص الخلقه و نیز زایمان های غیر طبیعی است. هشدار 60 صفحه ای «سازمان پزشکان مخالف جنگ هسته ای» با همکاری «انجمن بین المللی پزشکان مخالف استفاده از سلاح های هسته ای»، «انجمن پزشکان مسئولیت پذیر در امور اجتماعی» و با همکاری «انجمن ائتلاف بین المللی برای ممنوعیت سلاح هایاورانیوم» (ICBUW) در برلین تنظیم و دوشنبه گذشته منتشر شده است.
نتیجه اورانیوم تخلیه شده در غنی سازی سوخت هسته ای برای نیروگاه های هسته ای، اورانیوم رقیق است که حاصل بخشی از غنی سازی اورانیوم در این نیروگاههای است. بدلیل بالا بودن میزان این نوع اورانیوم از آن بویژه در ساخت گلوله های تانک ها و بمب های سنگر شکن مورد استفاده  می شود. از این نوع اورانیوم در ساخت انواع فشنگ ها نیز استفاده می شود.
با انفجار سلاح حاوی اورانیوم رقیق شده گاز و گرد ناشی از آن در ابعاد نانومتری، توسط باد در هوا و زمین پراکنده می شود این ذرات کاملا ریز از طریق تنفس، مواد غذائی و یا زخم ها وارد بدن انسان می شوند.
اورانیوم رقیق شده از جمله فلزات سنگین سمی حاوی رادیو اکتیو است. در گزارش «سازمان پزشکان مخالف جنگ هسته ای» نتیجه بررسی 100 تحقیق علمی توسط مرکز دانشمندان از طریق آزمایش های کشت سلولی، آزمایش بر روی حیوانات از جمله انواع موش ها مورد مو شکافی و استدال قرار گرفته است. مطالعات متعدد در مناطق جنگی نشان می دهد که این نوع سلاح ها برای اولین بار در سال 1991 توسط آمریکا و انگلیس در عراق و بعد از آن در سال 1995  در بوسنی و هرسی گوین و سال 1999در یوگسلاوی بویژه در کوزوو توسط «ناتو» مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین از سال 2003 نیز «ناتو» برای اشغال عراق از همین سلاح ها استفاده کرده است.پزشکان محقق در «بین النهرین» در رابطه با تعداد بالای تولد نوزادان ناقص الخلقه هشدار داده اند. مدارک نظامی آمریکا حاکی از استفاده از این سلاح های در افغانستان نیز می باشند، این مورد البته تاکنون از طرف واشنگتن و لندن تکذیب شده است.
«سازمان پزشکان مخالف جنگ هسته ای» هنوز مطلع نیست که آیا ناتو برای اشغال لیبی نیز از این سلاح ها استفاده کرده است یا خیر.
آمریکا تاکنون اعتراف نکرده است که تاکنون چند تن از این سلاح ها را در عراق بکار برده است. در عراق از انجام تحقیقات توسط افراد مستقل در این رابطه ممانعت بعمل می اید. «سازمان پزشکان مخالف جنگ هسته ای» در ویژه نامه خود متذکر می شود که بطور مثال از انجام تحقیقات از طریق کندن و گود برداری سیستماتیک در مناطق آلوده به اورانیوم خود داری بعمل می آورند همچنین در گزارش ذکر شده است با توجه به این موضوع تقاضای بودجه آز آمریکا و انگلیس برای تحقیقات در این رابطه در عراق یک شوخی تلقی می شود.
در سال 1979 «جان.و. گوفمن» پزشک و دانشمند فیزیکدان آمریکائی که در رابطه با تاثیرات انفجار بمب اتمی آمریکا در هیروشیما تحقیق کرده است، نوشت:« من معتقدم که حداقل 100 دانشمند که با جنبه های مختلف تاثیرات تشعشعات محدود هسته ای در بخش زیست‌پزشکی سرکار دارند و در اکتشافات هسته ای سال های گذشته  همکاری داشته اند باید در دادگاهی مانند «دادگاه نورنبرگ» محاکمه شوند تا به سزای بی توجهی ها و بی مسئو لیت های خود در قبال انسانیت برسند».

روزنامه «یونگه ولت» آلمان

0 commenti:

Posta un commento