مصر؛ کناره گیری مشاوران مرسی، افزایش کشته و زخمی ها

در خشونت های دو روز گذشته میان طرفداران و مخالفان رییس جمهوری مصر، پنج نفر کشته و حدود ٦٤٤ نفر زخمی شده اند.

ارتش مصر اواخر روز پنجشنبه با فرستادن تانک های خود به اطراف کاخ ریاست جمهوری مصر از معترضان خواست آنجا را ترک کنند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که پنج نفر از تظاهرکنندگان در درگیری ها میان مخالفان و هواداران رییس جمهوری این کشور کشته و حدود ٦٤٤ نفر نیز زخمی شدند.

ارتش از مخالفان خواسته است تا ساعت سه بعدازظهر به وقت محلی اطراف کاخ را ترک کنند. بنابر گزارش ها، دستکم پنج تانک و دو خودرو زرهی در اطراف کاخ محمد مرسی، رییس جمهوری مصر مستقر شده اند.

گفته می شود تعدادی از مشاوران محمد مرسی، رییس جمهوری مصر، در واکنش به درگیری های خونین چهارشنبه شب از سمتهای خود کناره گیری کرده اند.

محمد البرادعی، یکی از رهبران مخالفان دولت مصر هشدار داده که ادامه وضع موجود شکاف میان مردم را افزایش می دهد و عواقب فاجعه باری برای جامعه بوجود خواهد آورد.

مخالفان محمد مرسی امروز پنجشنبه هم از مردم خواسته اند تا علیه رییس جمهوری مصر دست به تظاهرات بزنند. مخالفان می گویند تا زمانی که فرمان افزایش اختیارات محمد مرسی لغو نشود به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

الیزابت اروت، خبرنگار صدای آمریکا از صحنه درگیری ها در قاهره گزارش داده است که خشونت ها روز چهارشنبه آغاز شد، زمانی که اسلامگرایان حامی آقای مرسی به راهپیمایی معترضان به حکم اخیر وی حمله کردند.

محمد مرسی، ماه گذشته میلادی با صدور فرمانی، نظام قضایی مصر را از نظارت بر رییس جمهوری منع کرد. این فرمان اختیارات محمد مرسی را افزایش می دهد.

خبرنگار صدای آمریکا می گوید بیشتر حامیان رییس جمهوری، مردانی با ریش بودند، که نشانه بارز اعضای گروه اخوان المسلمین است؛ در حالیکه مخالفان او در راه پیمایی ها را افراد جوان تر و شماری از زنان تشکیل می دهند.

خبرنگار صدای آمریکا همچنین از مشاهده کوکتل مولوتف، حمل چماق های فلزی و سنگ، و همچنین شکستن شاخه های درختان توسط برخی از افراد برای استفاده در درگیری ها خبر داد.

رسانه های غربی می گویند طرفداران اخوان المسلمین به خبرنگاران نیز حمله کرده اند.

قرار است رفراندوم درباره قانون اساسی مصر در روز ۱۵ ماه دسامبر برگزار شود.


voa.persian

0 commenti:

Posta un commento