نيلسون: خيلي ها گفتند به ايران نرو، نرو، نرو


پس از خداحافظي احمدرضا عابدزاده، پرسپوليس هميشه به دنبال پيدا کردن جايگزين مناسبي براي اين دروازه بان اسطوره اي بود و افراد مختلفي هم در اين پست امتحان شدند و حالا به نظر مي رسد نيلسون کوريا تا حدودي خيال هواداران را راحت کرده است.
شايد يکي از دلايلي که نيلسون محبوبيت زيادي در ميان پرسپوليسي ها پيدا کرده است روحيه بالا و تعصب اش به پيراهن اين تيم است، چيزهايي که خيلي ها را به ياد عابدزاده مي اندازد.
اين دروازه بان 38 ساله مهمان خبرگزاري جمهوري اسلامي بود و به سوالات ما درباره پرسپوليس، زندگي در ايران، فوتبال برزيل و مسائلي از اين دست پاسخ داد.
گفت و گو با نيلسون به دليل برخورد خوش و طبع شوخ او لذت بخش بود. هرچند که شيطنت هاي بي پايان دختر سه ساله اش کار را سخت مي کرد ولي فضاي مصاحبه را هم به سوي شوخي و خنده پيش مي برد.

گفت و گوي ايرنا با نيلسون را در زير مي خوانيد:
** ابتدا از دليل انتخاب کردن فوتبال ايران و پرسپوليس بگوييد.
از سوي مدير برنامه هايم و مانوئل ژوزه سرمربي سابق پرسپوليس براي حضور در اين تيم دعوت شدم و خواستم با حضور در ايران شرايط کاري جديدي را تجربه کنم و اين پيشنهاد را پذيرفتم.
** چقدر پيش از سفر به ايران از کشور ما شناخت داشتيد؟
يک شناخت جزيي از طريق برخي دوستان که براي بازي يا مربيگري به ايران آمده بودند داشتم ولي شناخت عميقي نداشتم.
** آنچه در ايران ديديد چقدر با ذهنيت و دانسته هاي قبلي شما تفاوت داشت؟
خيلي از چيز هايي که مي دانستم با امروز فرق کرده است .متاسفانه خيلي ها در مورد چيزي که نمي دانند اظهار نظر مي کنند. خيلي ها که تاکنون به ايران نيامده بودند به من گفتند نرو، نرو، نرو! و من گفتم مي خواهم بروم و اعتراف مي کنم هيچ کدام از حرف هاي آنها به شرايط خوب ايران شباهت نداشت.
** حالا که بيشتر با شرايط ايران آشنا شده ايد چه نظري درباره اين کشور داريد؟
من فقط چيز هاي خوب در مورد فوتبال ايران و کشور شما مي توانم بگويم. در خصوص مردم ايران مي خواهم بگويم که بسيار شاد هستند و با وجود سختي هايي که مانند اغلب مردم دنيا دارند، هيچگاه خنده را فراموش نمي کنند و از اين نظر شباهت هايي هم به مردم برزيل دارند.
** در اوايل حضور در پرسپوليس نيمکت نشين شهاب گردان بوديد. اين مساله براي شما سخت نبود؟
وقتي به پرسپوليس آمدم دو ماه بود که تمرين نکرده بودم و سه ماه هم بود که بازي نمي کردم. براي همين خواستم بيشتر تمرين کنم تا زماني که به ترکيب اصلي تيم مي رسم شرايط خوبي داشته باشم و به اين دليل نيمکت نشيني مرا اذيت نکرد.
** شما يکي از بازيکنان بسيار محبوب پرسپوليس هستيد. در طول کمتر از يک سال حضور در اين تيم چه کاري انجام داديد که تا اين حد محبوب شديد؟
زماني که انتظار داشته باشيد همه چيز خوب پيش برود اين اتفاق خواهد افتاد. زماني که بازي کردن براي پرسپوليس را شروع کردم و زماني که حس کردم در دل هواداران جا افتادم سعي کردم با تمرين بيشتر در کار خود موفق تر باشم و نظر آنها را بيشتر جلب کنم.
** با بازيکنان چگونه ارتباط کلامي پيدا کرديد؟
بعضي کلمات در فوتبال هستند که آدم آنها را خيلي سريع ياد مي گيرد و خود به خود همه هم مي فهمند که من چه چيزهايي را مي گويم.
** به نظر مي رسد شما و همسرتان روانشناسان خوبي هستيد.
 درست است و واقعا اين مساله در کار ما تاثير مثبتي داشت.
** براي بازيکني که در سطح اول فوتبال دنيا با امکانات بسيار خوب بازي کرده است حضور در فوتبالي با امکانات و برنامه ريزي هاي فوتبال ايران مشکلي به وجود نمي اورد؟
همه چيز نبايد آنگونه که من مي خواهم باشد. من بايد خودم را با واقعيت ها هماهنگ کنم و هيچ گاه دنبال ايراد ها نيستم زيرا هميشه به دنبال چيز هاي خوب هستم. امکانات اينجا و شرايطش جوري نيست که من بخواهم بگويم قابل تمرين و بازي کردن نيست. در اين شرايط هم مي توان فوتبال بازي کرد اما به هر حال در اروپا به خاطر برگزاري مسابقات جام ملت هاي اروپا در کشورهاي مختلف امکانات ورزشگاه ها هر روز در حال پيشرفت است. در حال حاضر هم به خاطر آماده سازي براي جام جهاني در برزيل ورزشگاه هاي زيادي در اين کشور ساخته يا بازسازي مي شود.
** بازي کردن مقابل 100 هزار هوادار را در گذشته تجربه کرده ايد؟
در برزيل در يک تيم خوب بازي مي کردم که هواداران زيادي داشت. در اولين بازي رسمي که براي تيم ويتوريا ديبايه داشتم 100 هزار هوادار ديدم. اين بازي دربي شهر ما مقابل بايا بود و در آن زمان تنها 18 سال داشتم.
** در ايران سن اوج بازيکنان خيلي زود به پايان مي رسد. شما چه کار کرده ايد که در 38 سالگي هم بسيار آماده هستيد؟
من هميشه مراقب خودم هستم و همسرم هم مسئول تغذيه من است و مانع از پرخوري من مي شود. تمرين کردن را بي اندازه دوست دارم و حتي روز هايي که تمرين نداريم هم من به تنهايي تمرينات خود را ادامه مي دهم. دوست دارم هميشه در فرم ايده آل خود باشم و به همين دليل تمرين را هرگز فراموش نمي کنم.
** چرا مانوئل ژوزه در پرسپوليس نتيجه لازم را نگرفت؟
ژوزه خيلي آدم حرفه اي و خوبي است . او يک دوست براي ما بود و مي توانم بگويم که اين مربي يک مرد واقعي بود. فوتبال هميشه همينطوري است و حتي ژوزه که مربي بسيار خوبي بود و خيلي هم پيشنهاد داشت در اينجا موفق نبود. قرار نيست آدم در همه جا موفق باشد و فکر مي کنم او آنطور که مي خواست نتوانست در پرسپوليس نتيجه بگيرد. به طور حتم براي باشگاه تغيير دادن چند نفر در کادر فني آسانتر از تغيير همه بازيکنان است و به همين دليل او از تيم ما جدا شد. فوتبال همين است و بعضي ها که هميشه موفق هستند نمي تواند گاهي اوقات نتيجه لازم را بگيرند.
** دليل تغيير شرايط پرسپوليس پس از حضور يحيي گل محمدي چيست؟
اين اتفاق يک شوک جديد براي تمام بازيکنان بود و طبيعي است که همه بخواهند خود را به مربي جديد تيم نشان دهند.
** گل محمدي توانايي لازم را براي تبديل شدن به يک مربي بزرگ دارد؟
آينده خوبي را براي يحيي به عنوان يک مربي جوان پيش بيني مي کنم. سبک کاري بسيار خوبي دارد و آدم بسيار خوب و باشخصيتي هم هست و در کار خود تمام توانايي اش را مي گذارد. گل محمدي همه شرايط را براي تبديل شدن به يک مربي خوب و فراتر از پرسپوليس و در سطح ملي را دارد.
** برخي افراد معتقدند علت نتيجه نگرفتن پرسپوليس در نيم فصل اول اين بود که بازيکنان به دليل مشکلات شخصي با ژوزه، با تمام توانايي خود به ميدان نمي رفتند.
 من فکر نمي کنم چنين مساله اي در پرسپوليس وجود داشت. و اگر هم چنين مسئله وجود داشته باشد درست نيست زيرا هر بازيکني با باشگاه قرارداد دارد نه مربي و اين مساله بي احترامي به تماشاگران و باشگاه است تماشاگراني که از خورد و خوراک خود براي خريد بليت مي زنند و به ورزشگاه مي آيند و يا در خيابان تا اين حد از ما استقبال مي کنند اما بازهم مي گويم فکر نمي کنم اين مساله در تيم ما وجود داشته باشد.
** شما در تمرينات به خوبي به فکر آموزش به دروازه بانان ذخيره هستيد دليل اين مساله چيست؟
 من در دوران بازيگري خود خيلي چيز ها يادگرفته ام و هنوز هم ياد مي گيرم و دوست دارم تجربه خود را به سايرين هم ياد بدهم.
** نظرتان در خصوص دروازه بانان ذخيره پرسپوليس چيست؟
 رضا محمدي چون تجربه بيشتري دارد و در سپاهان بازي کرده است با تجربه تر کار مي کند و گلر بسيار خوبي است و امير عابدزاده هم اگر به همين شکل ادامه دهد به يکي از گلرهاي خوب ايران تبديل خواهد شد.
** مي دانيد پدرامير عابدزاده چه کسي بوده است؟
 پس از سفر به ايران اولين کسي که درباره او شنيدم احمدرضا عابدزاده بود. به گفته تمام علاقه مندان به فوتبال او بهترين دروازه بان کل تاريخ ايران و پرسوليس است و بعد از او شايد چنين گلري در ايران نيامده است.
** مي دانيد لقب او چيست؟
 عقاب آسيا فکر مي کنم.
** شايد يکي از دلايل محبوبيت شما در ميان هواداران پرسپوليس شباهت هاي سبک دروازه باني شما با عابدزاده باشد.
اگر هرکاري را به بهترين شکل آن را انجام دهيم محبوب خواهيم شد و من اين کار را در فوتبال کرده ام. شايد دليل محبوبيت من بعد از عابدزاده اين است که هر کاري توانستم کردم و به بهترين شکل تلاش خود را کرده ام.
** فکر مي کنيد پرسپوليس مي تواند با شکست سپاهان قهرمان جام حذفي شود؟
 بازي بسيار سختي در پيش داريم و هر دو تيم شانس برابري دارند اما من بيشتر به برد پرسپوليس اعتقاد دارم. بازي کردن در ورزشگاه آزادي نقطه قوتي براي ماست زيرا هواداران ما بيشتر از سپاهان خواهند بود. خيلي دوست دارم که پيروز شويم و يک هديه خوب به هواداران بدهيم تا بعد از اين چند سال که به اندازه بزرگي پرسپوليس به هواداران هديه اي نداده ايم بتوانيم آن را جبران کنيم.
** قرار است مهدي مهدوي کيا نيز در اين بازي خداحافظي کند.
 براي فوتبال خيلي حيف است که مهدي را از دست مي دهد او يکي از بزرگترين بازيکنان تاريخ فوتبال ايران است که دارد از دنياي بازيگري خداحافظي مي کند. خدا را شکر مي کنم که به موقع به ايران آمدم و با مهدوي کيا آشنا شدم. او يک بازيکن حرفه اي است که همه به خوبي او را مي شناسند و او فوتبال ايران در اروپا را به خوبي نشان داده است. براي من افتخار است که در اين چند ماه با مهدي کار کرده ام و اين بازيکن بزرگ هميشه در ياد و خاطر من خواهد بود. خوشحالم که با يک دوست خوب و يک بازيکن حرفه اي چون مهدوي کيا هم بازي بوده ام.
** همبازي بودن با علي کريمي چطور است؟
کريمي يک بازيکن خيلي بزرگ و خوبي است که همه دوستش دارند و حتي ما با تيم هاي ديگري که بازي داريم هوداران حريف هم او را تشويقش مي کنند و از نظر شخصيتي نيز خيلي آدم خوبي است.
** قرارداد شما با پرسپوليس در اين فصل تمام مي شود و شايعه مذاکره با سپاهان براي فصل آينده براي شما مطرح شده است اين مساله صحت دارد؟
 خوب شد اين سئوال را از من پرسيديد. مي خواهم بگويم که اصلا اين خبر واقعيت ندارد و از پايه غلط است و نمي دانم چه مي توانم در خصوصش بگويم. هيچ گاه نگفته ام که مي خواهم از پرسپوليس بروم و خيلي خوشبخت و خوشحالم که در اين تيم هستم. در باشگاه با من رفتار بسيار خوبي مي شود و هواداران هم لطف زيادي به من دارند. هيچ دليل و ناراحتي ندارم که نخواهم در پرسپوليس بمانم و نمي دانم ريشه اين خبر از کجا است. من با مديرعامل هم صحبت کردم و گفتم اينجا بسيار خوشحالم و خانواده ام هم راحت هستند و نمي دانم رسانه ها چگونه گفته اند من راحت نيستم و مي خواهم به سپاهان بروم.
من هيچ چيز به جز پرسپوليس در فکرم ندارم و نمي دانم اين حرف ها از کجا در آمده است. گفتند يک نفر که به من نزديک است اين حرف ها را زده و اگر اينگونه باشد بسيار ناراحتم چون در تيم راحت هستم و اگر بخواهم حرفي بزنم نماينده نمي خواهم و خيلي راحت حرفم را مي زنم. من اگر احساس کنم خودم يا خانواده ام در پرسپوليس راحت نيستيم خودم مي روم با مديرعامل و يا سرپرست تيم حرف مي زنم اما حالا که راحت هستم پس دليلي براي جدايي وجود ندارد. به آنها گفتم در پرسپوليس شرايط خوبي دارم و مي خواهم بمانم و آنها هم با رفتارشان نشان دادند مي خواهند در اين تيم بمانم.
** يعني صحبتي براي ماندن در پرسپوليس با شما شده است؟
صحبتي نشده است اما در ديدارهاي من و مديرعامل حس مي کنم با رفتار هايشان نشان مي دهند آنها هم دوست دارند من در تيم بمانم و من هم علاقه خود را نشان داده ام.
** چرا فوتبال برزيل در سال هاي اخير افت کرده است؟
 در برزيل بازيکنان بزرگي چون کاکا، رونالدينهو و رونالدو حضور داشتند اما همه آنها ناگهان از تيم ملي کنار گذاشته شدند و بازيکنان جوان جايگزين آنها شدند. با وجود اينکه همه اين بازيکنان بسيار خوب هستند پيراهن تيم ملي برزيل بسيار سنگين است و آنها اين سنگيني را حس مي کنند.
** برزيل با اين وضعيت مي تواند قهرمان جام جهاني شود؟
تا جام جهاني اميدوارم کاکا به شرايط خوب خود بازگردد و رونالدينهو هم که دوباره دارد علاقه خود را به فوتبال نشان مي دهد به شرايط آرماني باز مي گردد و ترکيبي از جوانان و با تجربه ها مي توانند به اين هدف دست يابند. ضمن اينکه نيمار هم اميد اصلي ما در اين مسابقات است.
** چرا تيم ملي برزيل بعد از کلوديو تافارل دروازه بان مطمئن ديگري نداشته است؟
ما دروازه بان هاي خوبي داريم اما تافارل از نظر تکنيکي يکي از بهترين ها بود و بعد از او نيلسون ديدا، و ژوليوس سزار بودند که نمايش خوبي داشتند.
** چرا دوران اوج بازيکنان برزيلي خيلي زود به پايان مي رسد؟
 اين بستگي به فکر و شخصيت بازيکن دارد و بازيکنان بزرگي که اسم آنها را بردم فوتبال را زود شروع کردند و خيلي در جواني درآمد داشتند و در 30 سالگي به تمام خواسته هاي خود رسيده بودند و انگيزه اي براي ادامه فوتبال نداشتند.
** چقدر با فضاي فرهنگي ايران آشنا هستيد و آيا از سينماي ايران فيلمي ديده ايد؟
من سينما را بسيار دوست دارم اما مشکل ما در ايران بلد نبودن فارسي است. در اردوها دو بار فيلم هاي ايراني ديده ام اما همچنان مشکل زبان دارم. فيلم جدايي نادر از سيمين را هم ديده ام.
** موسيقي ايراني را مي شناسيد؟
بعضي از آهنگ ها را مي شناسم و در سفري که به کيش داشتم بيشتر با موسيقي سنتي ايران آشنا شدم و خيلي برايم موسيقي سنتي شما جالب بود و طرفدار موسيقي ايران شدم.
** اوقات فراغت خود را در ايران چگونه مي گذراني؟
رستوران، پارک، مرکز خريد، آشنايي با شهر و بردن دخترم به شهربازي از تفريحات من است.
** کدام يک از غذا هاي ايراني را دوست داريد؟
جوجه کباب را بسيار دوست دارم و گوشت قرمز هم کم مي خورم زيرا همسرم مراقب تغذيه من است.
** دستپخت همسرتان خوب است؟
 بله خيلي خوب است و بايد خيلي مراقب باشم که چاق نشوم.
** با کدام يک از بازيکنان پرسپوليس بيشتر دوست هستيد؟
من با همه بازيکنان رابطه بسيار خوبي دارم اما در اين اواخر با رضا محمدي گلر ذخيره تيم خيلي نزديک شديم. او شخصيت بسيار خوبي از خود نشان داده و با او خيلي آشنا شدم. با وجود اينکه شايد رقابت ميان ما زياد باشد اما خيلي به رضا محمدي نزديک هستم.
** چند کلمه فارسي بگويد؟
سلام، چطوري، خوبي، خوبم، چه خبر، مرسي، سلامتي، سلام داداش، چطوري داداش، بروبالا و بروجلو ( در اين زمان دختر 3 ساله نيلسون هم کلمه برو بيرون را به زبان آورد)

0 commenti:

Posta un commento