آخرین اخبار از مناطق زلزله زده در سیستان و بلوچستان


 زلزله 7.5 ریشتری سراوان در استان سیستان و بلوچستان به 150 روستا خساراتی وارد کرد، این در حالی است که وضعیت مناطق زلزله زده عادی است و وقوع پس لرزه ها همچنان ادامه دارد.

خبرآنلاین نوشت:  زمین لرزه 4.9 ریشتری سراوان در استان سیستان و بلوچستان را لرزاند.
موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: این زلزله ساعت 09:23:24 روز چهارشنبه 28 فروردین 1392 در موقعیت و مرکز ۲۸.۰۸ شمالی و ۶۲.۵۹ شرقی و عمق ۸۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوست. این زمین لرزه در فاصله‌ 84 کیلومتری سراوان سیستان و بلوچستان، 106 کیلومتری سوران سیستان و بلوچستان، 136 کیلومتری خاش سیستان و بلوچستان و 1352 کیلومتری تهران رخ داده است.
زمین لرزه 4.9 ریشتری از پس لرزه های زلزله 7.5 ریشتری بعد از ظهر دیروز سه شنبه سراوان است. البته پس لرزه 5.6 ریشتری نیز صبح این منطقه را لرزاند.

150 روستا خسارت دید
ایرنا نوشت: سرپرست دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون 150 روستا در سراوان و سوران بر اثر زلزله خسارت دیده است.
ˈغلامرضا اربابیˈ با تشریح آخرین وضعیت زلزله در سراوان، سوران و خاش اظهار کرد: زمین لرزه 7،8 ریشتری سراوان که تاکنون هشت پس لرزه به قدرت 3،5 تا 5،6 ریشتر نیز داشته است سبب مرگ یک زن در خاش و زخمی شدن 12 نفر در سراوان شده است. تمامی امکانات و تجهیزات مورد نیاز در منطقه مستقر است و نیروهای امدادی آماده خدمات رسانی به آسیب دیدگان هستند.

زندگی مردم عادی شد/۸ نفر از مصدومان ترخیص شدند
فارس نوشت: رئیس اورژانس کشور گفت: زلزله دیروز منطقه سراوان فقط یک کشته و ۱۱ مصدوم داشت که ۸ نفر آ‌نها ترخیص شدند و فقط ۳ نفر از مصدومان هنوز در بیمارستان هستند که به زودی ترخیص می‌شوند.
محمدتقی طالبیان که در «گشت» از مناطق زلزله زده حضور دارد، افزود: حادثه زلزله 7.5 ریشتری دیروز سراوان فقط یک نفر کشته داشت که به علت ریزش سنگ در کوهها رخ داد، در مناطق شهری و روستایی هیچ کشته‌ای نداشت و فقط ۱۱ نفر مصدوم داشتیم. از این تعداد مصدوم نیز ۶ نفر به بیمارستان خاش و ۵ نفر به بیمارستان رازی سراوان منتقل شدند که تا صبح امروز ۴ مصدوم بیمارستان خاش و ۴ مصدوم بیمارستان سراوان نیز ترخیص شدند، یک نفر مصدوم هنوز در بیمارستان سراوان مانده است و ۲ نفر از مصدومان باقیمانده در بیمارستان خاش نیز به بیمارستان زاهدان ارجاع شدند.
رئیس اورژانس کشور گفت: به جز تخریب چند ساختمان جزئی می‌توان گفت همه بخشهای شهری و روستایی مناطق زلزله زده سالم هستند و هیچ آسیبی ندیده‌اند وحتی خانه‌های کاه گلی هم ترک نخورده و سالم هستند. زندگی در مناطق زلزله زده به حالت عادی درآمده و هیچ مشکلی نه از نظر ریزش ساختمان، نه مصدوم شدن افراد و نه مسائل بهداشت محیطی وجود ندارد، برق و تلقن برخی مناطق قطع شده بود که به سرعت ادارات مربوطه مشغول رفع مشکل هستند. احتمالاً به علت اینکه زلزله در عمق زمین بوده خسارت و تلفات چندانی نداشته است اما ظاهراً به علت نزدیکی بیشتر کانون زلزله با پاکستان در این کشور بیش از ۳۰ نفر جان باختند.

ابراز همدردی وزیر خارجه ترکیه با زلزله زدگان سراوان
ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه ترکیه در تماس تلفنی با «علی اکبر صالحی» همتای ایرانی خود نسبت به وقوع حادثه زلزله روز گذشته در سراوان ابراز تاسف و مراتب همدردی دولت و ملت ترکیه را اعلام کرد.
«احمد داوود اغلو» در گفت و گوی تلفنی با صالحی همچنین مراتب همدردی دولت و ملت ترکیه را با دولت و ملت ایران به ویژه آسیب دیدگان زلزله سراوان اعلام و تاکید کرد: آنکارا آماده ارائه هر گونه مساعدت و کمک رسانی به آسیب دیدگان است.

زلزله 6 ریشتری بار دیگر پاکستان را لرزاند
فارس نوشت: صبح امروز پس لرزه‌ای‌ شش ریشتری منطقه «مشکیل تحصیل» در ایالت «بلوچستان» پاکستان واقع در مرز ایران و پاکستان را لرزاند. تاکنون تلفات و خساراتی از این زمین‌لرزه گزارش نشده است.این پس لرزه در حالی رخ می‌دهد که عصر روز گذشته، وقوع زلزله 7.5 ریشتری در منطقه «سراوان» در استان سیستان و بلوچستان پاکستان، بخش‌هایی از این کشور را نیز به لرزه درآورد. اگرچه این حادثه در ایران تلفات جانی در پی نداشت اما در پاکستان موجب کشته شدن دست‌کم 34 نفر و زخمی شدن 80 تن دیگر شد.
همچنین این زمین لرزه موجب تخریب صدها منزل مسکونی در این کشور شد.

دیوارهای مرزی در زلزله دیروز آسیبی ندید
مهر نوشت: معاون اجتماعی مرزبانی از آسیب ندیدن سربازان مرزبانی در زلزله روز گذشته سراوان و شهرهای استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: استحکامات مرزی در شرق کشور در پی وقوع زلزله هیچ آسیبی ندیده است.
سرهنگ احمد نیکوفرد اظهار داشت: زلزله روز گذشته در سراوان و شهرهای استان سیستان و بلوچستان هیچ آسیبی به استحکامات مرز و طرح انسداد مرز وارد نکرده و براساس بررسیهای انجام شده به دیوارهای مرزی آسیبی وارد نشده است. در این زمین لرزه به هیچکدام از نیروها و سربازان مرزبانی آسیبی وارد نشد و پاسگاهها و برجک ها نیز سالم هستند.
به گفته معاون اجتماعی مرزبانی، تمامی مرزها همچنان در کنترل است و زلزله خللی در کنترل مرز و گشت زنی در نقاط مرزی ایجاد نکرده است. نیروهای مرزبانی از ورود اتباع غیرمجاز یا کاروانهای اشرار در نقاط مرزی جلوگیری می کنند و اجازه نمی دهند این افراد با توجه به زمین لرزه بتوانند وارد کشور شوند.

آخرین وضعیت مناطق زلزله زده سیستان و بلوچستان
واحد مرکزی خبر نوشت: استاندار سیستان و بلوچستان آخرین وضعیت مناطق زلزله زده در استان را عادی اعلام کرد.
حاتم نارویی که در سراوان حضور دارد گفت: هم اکنون شرایط در شهرستان سراوان و شهر گشت این شهرستان که در نزدیکی کانون زلزله قرار دارد عادی است. استانهای کرمان ، خراسان رضوی و خراسان جنوبی برای اعزام کمک و تیم های امدادی خود به شهرستان سراوان اعلام آمادگی کردند و هم اکنون تیمهای امدادی خراسان جنوبی در شهر خاش مستقر است. تاسیسات زیر بنایی شهرستان سراوان هیچگونه آسیبی ندیده است.
اربابی، سرپرست مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان نیز در خصوص آخرین وضعیت مناطق زلزله زده گفت : دیشب مشکل خاصی در مناطق زلزله زده سراوان وجود نداشته است و مردم با آرامش کامل شب را در این مناطق سپری کردند.نیروهای امدادی 200 چادر در مناطق امن و مطمئن و ایمن نصب کردند که مورد استفاده مردم قرار گرفت.

۴۰۰ چادر برای زلزله زدگان سراوان و خاش برپا شد
فارس نوشت: رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از برپایی ۴۰۰ چادر برای اسکان موقت ۱۶۷۹ زلزله زده در سراوان، خاش، گشت و سوران در ۱۰ اردوگاه خبر داد.
محمود مظفر با اعلام این خبر افزود: از شب گذشته و بعد از زلزله ۷.۵ ریشتری منطقه سراوان در استان سیستان و بلوچستان اقدامات لازم برای اسکان موقت آسیب دیدگان انجام شد و در نهایت پس برآورد نیاز ۴۰۰ چادر برای اسکان ۱۶۷۹ نفر در ۱۰ اردوگاه موقت در مناطق سراوان، خاش،گشت و سوران خبر داد.
وی همچنین در مورد اقدامات انجام شده بعد از زلزله بوشهر نیز توضیح داد: در مناطق زلزله بوشهر نیز تاکنون ۶۸۵۵ دستگاه چادر، ۱۰ هزار و ۶۰۹ تخته موکت، ۱۷هزار و ۹۱۵ تخته پتو، ۱۴۶ هزار و ۶۰۰ بطری آب، ۳۰ هزار بسته غذای یک نفره، ۲۹۸۸ بسته بهداشتی و ۳۴۰۰ وعده غذای گرم توزیع شده است.

وضعیت شبکه تامین و توزیع آب در مناطق زلزله زده عادی است
مهر نوشت: ابوالفضل صدرائیه، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: وضعیت شبکه تامین و توزیع آب در مناطق زلزله زده عادی است. تمامی منابع تامین و مخازن آب شهرهای حادثه دیده پس از نیم ساعت در مدار بهره برداری قرار گرفته است و هیچ گونه اختلالی در این شبکه در حال حاضر وجود ندارد.
وی با رد برخی از شایعات مبنی بر کدورت آب شرب افزود: آب اشامیدنی در شبکه مناطق حادثه دیده سالم، بهداشتی و قابل شرب است و خوشبختانه خسارتی به منابع آبی و شبکه توزیع این مناطق وارد نشده است. شهرگشت دارای هزار و 200 مشترک و شهر های سراوان و محمدی نیز دارای 22 هزار انشعاب آب هستند که در حال حاضر آب آشامیدنی تمامی مشترکان وصل است.

آخرین وضعیت خطوط ارتباطی در سراوان/ شبکه مخابراتی مشکلی ندارد
مهر نوشت: رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات استان سیستان و بلوچستان با تاکید براینکه شبکه مخابراتی این استان در پی وقوع زلزله روز گذشته منطقه سراوان آسیب ندیده است، گفت: هم اکنون ارتباط با همه مناطق استان برقرار است.
محمود قلی پور با تاکید براینکه حجم تماس تلفنی در ساعات اولیه وقوع زلزله در منطقه سراوان افزایش یافت، اظهار داشت: به دلیل حجم تماس تلفنی بالا و ظرفیت محدود شبکه تماس گرفتن با خطوط تلفن ثابت و همراه در ساعات نخست وقوع زلزله تا حدی غیرممکن بود اما هم اکنون وضعیت شبکه های مخابراتی این منطقه در وضعیت طبیعی قرار دارد و ترافیک ارتباطی مانند روز گذشته نیست.
وی با بیان اینکه آنتن های BTS اضطراری در منطقه زلزله زده سراوان تعبیه شده، گفت: اما تاکنون نیازی به استفاده از این آنتن ها برای برقراری ارتباط احساس نشده است.
رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امکان تماس تلفنی و موبایل هم اکنون فراهم است، توصیه کرد که در این شرایط مشترکان از انجام تماس های غیرضروری خودداری کنند.
در پی وقوع زلزله 7.5 ریشتری روز گذشته در منطقه سراوان استان سیستان و بلوچستان روابط عمومی اپراتور دوم تلفن همراه نیز اعلام کرد که با اجرای طرح پایداری شبکه در شرایط اضطراری، شبکه تلفن همراه ایرانسل در این منطقه بدون هیچ گونه قطعی و با پایداری کامل در حال سرویس‌دهی و انتقال ترافیک مخابراتی استان با وجود افزایش فوق‌العاده میزان مکالمات درخواستی است.
همچنین دو دستگاه سایت سیار به همراه تیم فنی، برای بهبود پوشش شبکه در مناطق زلزله زده به منطقه اعزام شده است و امکان مکالمه رایگان در مناطق زلزله‌زده تا اطلاع ثانوی فراهم شده و ایرانسل خدمات ارتباطی رایگان به مشترکین حاضر در این منطقه عرضه کرده است.

تیم‌های امدادی در حال بررسی خانه‌های تخریب شده سروان هستند
فارس نوشت: معاون امداد و نجات هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: هم اکنون تیم‌های امدادی هلال احمر در حال بررسی خانه‌های تخریب شده در پی وقوع زلزله 7.7 دهم ریشتر در سراوان هستند.
حسن مصفا اظهار داشت: از لحظه وقوع حادثه به دستور استاندار سیستان و بلوچستان تمام تیم‌های امدادی هلال احمر از تمام شهرستان‌ها حتی استان‌های همجوار در منطقه گشت سراوان حضور دارند. این تیم‌های امدادی در حال شناسایی خانه‌ها و منازل هستند تا در صورت تخریب و وجود مشکل خدمات لازم را ارائه کنند. به دلیل وقوع پس لرزه‌های در ساعات مختلف، مردم در چادرهای امدادی اسکان یافتند. این خدمات دهی همچنان ادامه دارد و امیدواریم با حجم نیرو و امکانات موجود بحث بازدید از منازل تخریب شده به اتمام برسد.

آسیبی به سدهای سیستان و بلوچستان وارد نشده است
ایرنا نوشت: سرپرست شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: هیچ آسیبی بر اثر زمین لرزه 7.5 ریشتری روز گذشته در منطقه سراوان، به سدهای منطقه وارد نشده است.
احمد عاقبت بخیر با بیان این که، سد خاکی ˈماشکید علیاˈ در منطقه سوران نزدیکترین سد به مناطق وقوع زمین لرزه در منطقه سراوان است، افزود: خوشبختانه گزارشی در خصوص آسیب احتمالی این سد در اثر زمین لرزه شدید امروز، دریافت نشده است.
به گفته سرپرست شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان، این سد با طول تاج 2148 متر، هم اکنون دارای 13 میلیون مترمکعب آب است.
وی از سد زیردان با موجودی آب 64 میلیون مترمکعب و سد پیشین با موجودی 103 میلیون مترمکعب آب در شهرستان چابهار و سد گلوگاه در شهرستان زاهدان به عنوان دیگر سدهای بزرگ استان سیستان و بلوچستان نام برد و اظهار داشت: این سدها نیز به دلیل فاصله زیاد از کانون زمین لرزه سراوان، هیچ آسیبی ندیده اند.

احتمال وقوع سونامی درپی زلزله سراوان منتفی است
ایرنا نوشت: رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی گفت: در سه تا چهار ساعت اول وقوع زلزله در سیستان و بلوچستان احتمال وقوع سونامی در دریای عمان وجود داشت اما اکنون احتمال وقوع آن منتفی است.
زمین لرزه ای به بزرگای 7/7 ریشتردر ساعت 15 و 14 دقیقه و 17 ثانیه عصر سه شنبه شهرستان سراوان واقع در استان سیستان و بلوچستان را لرزاند. مرکز این زمین لرزه در فاصله 81 کیلومتری سراوان ، 83 کیلومتری خاش و 85 کیلومتری سوران گزارش شده است.آخرین گزارش ها حاکی از آن است این زمین لرزه تنها 12 نفر مجروح داشت که هشت نفر آنها سرپایی درمان شده و فقط چهار نفر در بیمارستان بستری شده اند.
وحید چگینی رییس موسسه اقیانوس شناسی در پی وقوع این زلزله و تبعات آن افزود: از آن جا که شدت زلزله 7 /7 ریشتری بود که شدت بسیار بالایی است در نتیجه احتمال می رفت که در ساعات اولیه سونامی در دریای عمان رخ دهد و اخطارهای لازم هم داده شده بود که خوشبختانه با گذشت چندین ساعت از وقوع این زلزله ، خطر برطرف شده است. گسل مکران نسبت به سه گسل فعال ˈ ساراوان ˈ، ˈ سرباز ˈ و ˈ خاش ˈ درمنطقه فعالیت جداگانه ای دارد و این گسل ها ارتباط زیادی با هم ندارند اما به علت شدت زلزله و نزدیکی این گسل ها با هم احتمال وقوع سونامی می رفت .
چگینی ادامه داد: گسل مکران هر 80 تا 100 سال یک بار فعال می شود و با توجه به این که آخرین بار این گسل در سال 1948 فعالیت شدیدی داشت و سونامی به وجود آمده مرگ 4 هزار نفر پاکستانی را به همراه داشت ، رعایت نکات ایمنی در ساعات اولیه وقوع زلزله الزامی بود .
وی گفت: زلزله سراوان در فاصله حدود 250 کیلومتری دریای عمان و خلیج چابهار رخ داد و فاصله کانون زلزله با زاهدان 198 کیلومتر ، ایرانشهر 167 کیلومتر و خاش 86 کیلومتر اعلام شد.

0 commenti:

Posta un commento