پرسپولیس صدرنشین جدول لیگ برتر از نظر تعداد تماشاگر


پرسپوليس مي‌توانست با توجه به سرمايه‌گذاري ايده‌آل در ليگ دوازدهم، بسيار بيشتر از آن‌چه ديده شد، از سرمايه هوادارانش استفاده كند.

ليگ دوازدهم فوتبال حرفه‌اي ايران در بخش جذب تماشاگران عملكرد خوبي نداشت. ايجاد وقفه‌هاي پي‌درپي در بازي‌ها و كيفيت نه‌چندان مطلوب مسابقات سبب شد تا نه تماشاگران سرخابي‌ فوتبال مانند گذشته اشتياقي به حضور در استاديوم‌ها نشان دهند و نه حتي آذربايجاني‌هاي تراكتوردوست مثل فصل قبل استاديوم بازي‌هاي تراختور محبوب را به اشغال خود دربياورند.

به اين نكات كسب نتايج ضعيف تيم ملي در مسابقات مقدماتي جام‌جهاني را هم اضافه كنيد تا يك‌جورهايي به تماشاچيان«فوتبال‌فرار» ما حق بدهيد ترجيح بدهند كمتر رنج زحمت حضور در استاديوم‌ها را تحمل كنند و مسابقات را از پاي گيرنده‌هاي خود پيگيري كنند.

1. پرسپوليس تيمي كه تماشاگرانش را آزار داد

پرسپوليس تيم ششم جدول ليگ برتر در فصل نقل و انتقالات با درخشش مديرعاملش محمد رويانيان خريدهاي پرسر و صدا انجام داد تا تماشاگران قرمز باورشان شود پس از پنج سال تيم‌شان شانس اول قهرماني در ليگ برتر باشد.

پرسپوليسي‌ها در پنج بازي ابتدايي خود هم تماشاگران خوبي را به استاديوم كشاندند. شاگردان مانوئل ژوزه پرتغالي در بازي اول برابر نفت در آبادان 15هزار نفر را براي ديدن پيروزي نخست خود به استاديوم تختي آوردند. ارتش سرخ بعد از اينكه در بازي دوم خود برابر فجر از نعمت تماشاگرانش محروم بود، علي‌رغم تحمل شكست 3 بر 2 برابر شاگردان محمود ياوري در بازي سوم برابر گهر 75 هزار تماشاچي داشتند. هرچند كه قرمزها در اين بازي هم مستحق تساوي يك- يك نبودند. چرا كه سعيد بخشي‌زاده عبور توپ محمد پروين از دروازه شهاب گردان را تشخيص نداد. بازي پرسپوليس مقابل صبا در ايستگاه سوم ليگ هم 70 هزار تماشاچي داشت. اما سرخ‌ها دوباره تماشاگران‌شان را با قبول شكست 2 بر صفر نااميد كردند. قرمزها در بازي چهارم خود مقابل داماش هم عاملي شدند براي آمدن 20 هزار تماشاچي رشتي به استاديوم عضدي. با اين‌ حال ارتش ژوزه اين‌بار به تيم 10 نفره اميد هرندي يك بر صفر باخت تا تماشاگرانش را حسابي دلزده كند. شايد كسب پيروزي برابر استقلال در دربي بزرگ فصل مي‌توانست آب رفته را به جوي بازگرداند. اين بازي 90 هزار تماشاگر سرخابي‌ را در هفته ششم ليگ به استاديوم آزادي كشاند. اما بازي سرد و محتاطانه دو تيم سبب شد تا آنها كه به آزادي آمده بودند، پشيمان شوند! فقط يك‌بار ديگر (به جز دربي) در هفته بيست‌ودوم ليگ برابر داماش آمار تماشاگران پرسپوليس از مرز 30 هزار نفر گذشت!

به واقع پرسپوليس مي‌توانست با توجه به سرمايه‌گذاري ايده‌آل در ليگ دوازدهم، بسيار بيشتر از آن‌چه ديده شد، از سرمايه هوادارانش استفاده كند. اوضاع سكوهاي پرسپوليس در بازي آخر اين تيم برابر ملوان به گونه‌اي بود كه تنها سه هزار نفر براي ديدن نمايش تيم يحيي گل‌محمدي به آزادي آمدند!

2. تماشاگران استقلال با مجيدي هم آشتي نكردند!
پيش‌بيني مي‌شد آبي‌ها هم پس از بازگشت مجدد امير قلعه‌نويي به تيم‌شان در ليگ دوازدهم بيشتر از گذشته به حمايت نزديك از استقلال بپردازند. اتفاقا آنها هم مثل پرسپوليسي‌ها در چند بازي اول فصل‌شان مثل مسابقه با آلومينيوم، سايپا و ذوب‌آهن استقبال بدي از تيم محبوب‌شان نداشتند. با اين حال بازي «محتاط» آبي‌ها مقابل پرسپوليس عاملي شد براي كم شدن اشتياق استقلالي‌ها براي حضور در آزادي. حتي بازگشت فرهاد مجيدي به اردوي آبي‌ها در نيم‌فصل دوم هم چندان در جذب اعتماد تماشاگران موثر نيفتاد و آبي‌ها در نيم‌فصل دوم هم با استقبال هواداران‌شان روبه‌رو نشدند. با اين حال ارايه چند بازي خوب در ليگ قهرمانان آسيا سبب شد تا حداقل دو بازي انتهايي استقلال در استاديوم آزادي برابر تراكتورسازي (000/80) و سپاهان (000/70) تماشاگر زيادي داشته باشد.

هرچند كه ثبت آمار متوسط تماشاگر 750/19 نفر براي هر بازي شايسته صدرنشين ليگ برتر ايران نيست!

3. تراكتور چه بر سر تماشاگرانش آورد؟
تراكتور در ليگ دهم حرفه‌اي با فراز كمالوند پس از 9 سال دوباره به ليگ برتر برگشت. تيم اول ديار ستارخان نمايش بدي هم نداشت. شايد اگر تراكتورسازان يارگيري بهتري داشتند، در بالاي جدول هم به يكي از مدعيان تبديل مي‌شدند. با اين حال استقبال تبريزي‌ها در بازي‌هاي خانگي‌شان از تيمي كه دوستش داشتند قابل تقدير بود. در ليگ يازدهم اوضاع از اين هم بهتر شد. جذب امير قلعه‌نويي كه با سپاهان قهرمان شده بود، عامل محركي بود براي حضور سه‌جانبه تراختوردوستان در بازي‌هاي داخل و خارج از خانه اين تيم. تراكتور فصل پيش با ارايه بازي‌هاي هجومي و تماشاگرپسندش، حتي در تهران براي سرخابي‌ها مشكل ايجاد كرد. به واقع مردان ديار باقرخان پيش از نظر تماشاچي آماري قابل تقابل با سرخابي‌هاي پايتخت داشتند و در برخي مواقع از آنها پيشي هم گرفتند. در مقابل پيش‌بيني مي‌شد تراكتوري كه با امير قلعه‌نويي روي پله دوم ليگ يازدهم ايستاد و سهميه حضور در ليگ قهرمانان آسيا را گرفت طوري عمل كند كه با حمايت تماشاچيانش يكي از تيم‌هاي صعودكننده به دور دوم مسابقات آسيايي باشد.

تبريزي‌ها در ليگ دوازدهم توني اوليويراي پرتغالي را جايگزين قلعه‌نويي كردند و اتفاقا تا اواخر فصل اوضاع خيلي بدي نداشتند. با تمام اين اوصاف باخت به استقلال در ايستگاه 29 ليگ سبب شد تا خيال تماشاگران تراكتور از قهرمان نشدن‌شان راحت شود! به‌راستي چه كسي فكرش را مي‌كرد تراكتور آسيايي روزبه‌روز تماشاگرانش را كمتر و كمتر ببيند؟

شكشت‌هاي پي‌درپي تراكتورسازان در مسابقات آسيايي سبب شد تا بازي آخر اين تيم برابر الجيش قطر 200 تماشاگر هم نداشته باشد. به واقع اين عملكرد فني تراكتورسازان بود كه در روز پاياني ليگ قهرمانان (البته براي آنها) ركورد حضور تنها 200 تماشاگر در استاديوم 70 هزار نفري يادگار تبريز را به ثبت رساند!

4. سپاهان و فولادشهر خالي؟!
از قطب جديد فوتبال انتظارات فني بيشتر از اين بود؛ تيمي كه فصل قبل در واپسين فرصت‌ها گوي سبقت را از استقلال پرويز مظلومي ربود و قهرمان ليگ برتر شد، اين فصل نه‌ تماشاگرانش را راضي كرد و نه خودش را! نصف‌جهاني‌ها با قبول دو شكست پي‌درپي در ليگ قهرمانان آسيا برابر الاهلي عربستان حذفي تلخ از رقابت‌هايي داشتند كه پيش‌تر تا ديدار فينالش هم رسيده بودند. در ليگ دوازدهم تماشاگران نصف‌جهاني‌‌ حداقل در بازي‌هاي حساس تيم‌شان را تنها نگذاشتند. شاگردان كرانيكار در فينال جام‌حذفي هم چشم به هواداران‌شان دارند تا بلكه گوشه‌اي از سكوهاي استاديوم آزادي را برابر پرسپوليس اشغال كنند. با اين حال آمار حدود هفت هزار تماشاچي براي هر بازي هدفي نيست كه متوليان سپاهان دنبال آن بوده باشند. تيمي كه مي‌خواهد همچنان يكي از مدعيان در فوتبال ايران باقي بماند نياز به تماشاگران بيشتري دارد! اينكه چرا براي بازي‌هاي خانگي سپاهان در فولادشهر نهايتا به طور ميانگين چهار هزار نفر به استاديوم مي‌آيند، پرسشي است كه بايد ذهن متوليان سپاهان را مشغول كند!

5. فولاد فركي هم فقير است!
حق فولاد هم با اين فوتبالي كه ارايه مي‌كند، ميانگين چهار هزار تماشاگر در هر بازي نيست! تيمي كه اگر استقلال و نفت تهران را در دو هفته پاياني شكست دهد، چه‌بسا آسيايي شود. فولاد حسين فركي در ليگ دوازدهم يقه پرسپوليس در اهواز و استقلال را در تهران گرفت. اين تيم تراكتور را هم در اهواز شكست داد. با اين حال بازي پنج‌گله فولاد و تراكتور فقط سه‌هزار تماشاچي داشت! اينكه چرا فقط در يك بازي فصل(هفته هفتم برابر پرسپوليس) تعداد تماشاگران فولاد در استاديوم تختي اهواز از مرز 10هزار نفر مي‌گذرد، جاي تعجب دارد! جالب اينكه بازي فولادي‌ها با استقلال در تهران هم سه هزار نفر تماشاچي داشت!
روزنامه گل

0 commenti:

Posta un commento