قطع ارز دولتی شرکت‌های هواپیمایی ایران




عبدالرضا موسوی، رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی، به خبرگزاری ایسنا گفته است که از این هفته شرکت‌های هواپیمایی دیگر نمی‌توانند از بانک مرکزی ارز با نرخ دولتی بخرند. آقای موسوی گفته است قطع ارز دولتی شرکت‌های هواپیمایی را "شوکه" کرده است.

به گفته او شرکت‌های هواپیمایی ناچارند برای جبران قطع ارز دولتی ١٢٢٦ تومانی، قیمت بلیط‌های خود را دو برابر کنند. آقای موسوی گفته است اگر ارز دولتی ارائه نشود و به شرکت‌های هواپیمایی هم اجازه بالا بردن قیمت‌ها داده نشود، "صنعت هوایی کشور از بین می‌رود."


نزدیک به دو هفته است که بازار ارز ایران با نوسانات بی‌سابقه‌ای دست به گریبان است و قیمت‌های ارزهای مختلف خارجی در زمانی کوتاه جهشی شدید کرده است. در اوج افزایش قیمت‌ ارز، نرخ دلار به ٢٦٠٠، یورو به ٣٣٢٠ و پوند به ٤١٠٠ تومان رسیده بودند.

ایران به دلیل اعمال تحریم‌های نفتی و مالی، از سویی برای فروش نفت خود با دشواری روبرو است و از سوی دیگر برای انتقالات مالی درآمد ناشی از فروش هم با مشکل مواجه است.

به این ترتیب با محدودیت ایجاد شده برای منابع ارزی، دست بانک مرکزی ایران برای کنترل بازار ارز باز نیست. البته مقامات ایران می‌گویند که ذخایر ارزی کافی دارند، اوضاع تحت کنترل آنان است و نرخ ارز به زودی پایین می‌آید.

به رغم این که قیمت‌ها در روزهای گذشته کمی پایین آمده‌اند، به نظر نمی‌رسد آرامش به بازار ارز بازگشته باشد. سرتیپ حسن بتولی، فرمانده پلیس آگاهی ایران، گفته است که به دلیل درخواست‌های دولت و مقامات قضایی، اقدامات قضایی پلیس ایران در بازار ارز تشدید شده است.

همچنین ایرج ندیمی، نماینده مجلس ایران، به خبرگزاری فارس گفته است که نمایندگان مجلس موعدی سه روزه برای بانک مرکزی تعیین کرده‌اند که فرصت دارد تا آن هنگام بازار ارز را کنترل کند. آقای ندیمی تهدید کرده است که اگر بانک مرکزی در این فرصت اقدام موثری نکند مجلس از اهرم‌های فشار دیگری استفاده خواهد کرد.

او اما توضیح نداد که این اهرم های فشار دیگر چه هستند.

0 commenti:

Posta un commento